Štart Rallye Dakar 2025 v podobe prológu je naplánovaný na 3. januára, do cieľa pretekári dorazia 17. januára. Počas rely absolvujú 13 etáp, pričom päť z nich budú pre rôzne kategórie oddelené, aby pretekári mali ťažšiu navigáciu a nemohli sa orientovať podľa stôp skôr štartujúcich motorkárov.
Trasa Rallye Dakar 2025
A prečo očná optika píše o Dakare?
Pretože máme krásne dioptrické a slnečné okuliare značky DAKAR
Špeciality Rallye Dakar 2025
- MARATHON – dvojdenná etapa, kde posádky prenocujú v jednom spoločnom bivaku bez podpory mechanikov. Autá a motorky sa odstavia do Parc Ferme bez možnosti opráv.
- 48h Chrono – dvojdenná etapa, kde pretekári prenocujú vo viacerých bivakoch bez podpory mechanikov. Záleží na pretekároch, do ktorého bivaku dokážu v rámci časového limitu dôjsť. V bivaku možno autá a motorky opravovať a jazdci si môžu vzájomne pomôcť.
- rozmanitejší terén – v dunách Pustých končín, ale aj v rozmanitejšom kamennom teréne Makkah
- dĺžka rallye – trasa bude mať dĺžku 950 km oproti minulému roku, kde dĺžka trate merala 540 km
- hromadný štart poslednej etapy
- MISIA 1000, AKT 2 Začiatok misie 1000 poskytol testovacie miesto pre približne desať vozidiel, aby mohli otestovať ich špičkové alternatívne technológie v dakarskej krajine, pričom každý deň prekonávali vzdialenosť vhodnú pre ich aktuálny potenciál
- zúčastní sa aj kategória bicyklov Original by Motul, vyhradená pre amatérske posádky bez asistencie
- v triede áut Ultimate bude Carlos Sainz obhajovať svoj titul vo farbách M-Sport, keď absolvuje svoju prvú účasť na Dakare za Ford
- tradičný výrobca offroadov Land Rover sa prvýkrát zúčastní samotných pretekov s autom Defender
- prvýkrát sa rely zúčastní Dacia so Sébastienom Loebom, Nasserom Al-Attiyah a Cristinou Gutiérrez
iOPTIKA fandí slovenskému pretekárovi na RALLYE DAKAR 2025
Štefan Svitko, štartuje v kategórii motocyklov
Štefan Svitko bude už šestnástykrát v kariére štartovať na prestížnych pretekoch Rely Dakar, jeho cieľ = zabojovať o najlepšiu desiatku
DRŽÍME PALCE
HISTÓRIA RALLYE DAKAR
Preteky Dakar (oficiálne známe ako Rallye Dakar) majú zaujímavú históriu, ktorá začala ako dobrodružstvo a prerástla do jedného z najznámejších motoristických podujatí na svete.
Začiatky
- Iniciátor pretekov bol Thierry Sabine, francúzsky motocyklista a dobrodruh. V roku 1977 sa Sabine zúčastnil na rely v Afrike (Abidjan-Nice), ale počas nej sa stratil v púšti Ténéré (v Nigeri). Počas tohto dobrodružstva si uvedomil fascinujúcu krásu púšte a unikátne výzvy, ktoré ponúka.
- Po návrate do Francúzska sa rozhodol zorganizovať rely, ktorá by spájala extrémne podmienky africkej púšte s dobrodružstvom.
Prvý ročník
- Prvé preteky sa konali v decembri 1978 a oficiálne skončili v januári 1979. Trasa viedla z Paríža do senegalského hlavného mesta Dakar, pričom účastníci prešli cez Francúzsko, Alžírsko, Niger, Mali a Senegal.
- Pretekov sa zúčastnilo 182 vozidiel (motorky, autá a nákladné vozidlá), pričom cieľ dosiahlo len 74 z nich. Víťazom sa stal Cyril Neveu na motocykli Yamaha.
Popularita a rozvoj
- Rallye Dakar sa rýchlo stala symbolom extrémneho dobrodružstva a technickej výzvy. Účastníci museli čeliť nehostinným púšťam, nepriateľským podmienkam a často sa spoliehali len na svoje navigačné schopnosti.
- Podujatie začalo priťahovať profesionálnych pretekárov aj dobrodruhov, ktorí chceli zažiť unikátnu výzvu.
Modernizácia a presun do Južnej Ameriky
- z bezpečnostných dôvodov a kvôli hrozbám teroristických útokov v Afrike organizátori ročník 2008 zrušili.
- od roku 2009 sa preteky presunuli do Južnej Ameriky, pričom trasy viedli cez krajiny ako Argentína, Čile, Bolívia a Peru
- od roku 2020 sa Rallye Dakar koná v Saudskej Arábii
Symbolika
Dakar je nielen o rýchlosti, ale aj o odolnosti, schopnosti prežiť a navigačných schopnostiach. Počas rokov sa stal ikonickým motoristickým podujatím a získal povesť najťažšej rally na svete.
BUDÚCNOSŤ RALLYE DAKAR
DAKAR FUTURE MISSION 1000: ENERGIA ZAJTRAJŠKA
Najinovatívnejšie technológie v oblasti dekarbonizácie inštalované v testovacích vozidlách budú na rely pretekať v paralelnej výzve. Zúčastnené vozidlá sa každý deň vydajú na trasu dlhú približne 100 kilometrov, ktorá nebude rovnaká ako oficiálna trasa, ale bude obsahovať podobné prekážky.
V experimentálnom režime sú do Misie 1000 zahrnuté iba zdroje energie, ktoré spotrebujú najmenej paliva: vodíkové, 100 % elektrické alebo hybridné motory s minimálnym množstvom biopaliva na palube.
Test nových technológii automobilkám umožní zhromaždiť čo najviac informácií o spotrebe energie a uhlíkovej stope.